ЧЕРНІВЦІ - Садгора. Костел св. Архангела Михаїла (1814 - 1815). Санктуарій Пресвятої Діви Марії Фатімської (2018). Чернівецька обл., Чернівецький р-н

58025 Чернівці,
вул. Івана Підкови, 10,
+380 (372) 56-14-37,
f.b.: 757028404664469

Чернівці (Черн) відомі з ХІІ століття, коли давньоукраїнські буковинські землі були частиною Галицького та Галицько- Волинського князівств. Пізніше Чернівці згадуються 8 жовтням 1408 року, а у 80-ті роки XV століття стали центром повіту та отримали статус міста. В Австрійській імперії місто з 1787 року було центром циркулу Галицької провінції, а зі середини XIXст. стало столицею окремої Буковинської провінції. З 1940р. після об'єднання Чернівецького та Хотинського повітів Чернівці є обласним центром. Проживає у ньому понад 266 тисяч мешканців.

Садгора вважається заснованою 1770 року, 1801 року отримала статус торгового містечка. У 1774р. тут проживала лише сотня мешканців, 1869 року - 6009, 1880 року - 5019, 1910 року - 4600. У 1949р. стала селищем міського типу, була райцентром, а нині є частиною Чернівців.

Після входження у 1774 року Буковини до складу Австрійської імперії понад сотня садгорських римо-католиків послуговувалась каплицею, облаштованою ними у залишеній турками дерев'яній будівлі. Богослужіння для них проводив австрійський військовий капелан.

Важливі події
історії святинь та служіння архіпастирів
Поточна дата: січень, 26
1776 - у головний вівтар костелу Непорочного Зачаття Пресвятої Діви Марії у Гвіздці на Івано-Франківщині урочисто встановили образ Непорочного Зачаття Пресвятої Діви Марії;

ПІДЛИПЦІ. Колишня каплиця без титулу (1909). Львівська обл., Золочівський р-н

80744 Підлипці

Село Підлипці вважається заснованим 1470 року (без посилання на джерело), проте перша документальна згадка про нього датується 3 лютим 1532 року. У 1880 році тут проживало 826 мешканців (622 українців і 204 поляків), у 20-х - 30-х роках XX століття - понад 1100, нині село має приблизно стільки ж осіб.

Римо-католики Підлипців спочатку належали до парафії Успіння Пресвятої Діви Марії у Золочеві. Їх чисельність протягом другої половини ХІХ століття становила близько сотні вірян, проте у першому десятилітті наступного століття зросла до майже трьох сотень.

ЗОЗУЛІ - Козаки. Колишній костел св. Карла Борромео (1906). Львівська обл., Золочівський р-н

80717 Зозулі, Козаки

Зозулі вперше у документах згадуються 1674 року. У 1848 році їх об'єднали із навколишніми поселеннями, у тому числі Козаками чи Козаковою Горою, утворивши нинішнє село. 1890 року у Зозулях проживало 1899 мешканців, у тому числі 1203 українців і 686 поляків, нині село має понад шість сотень осіб. Козаки ще порівняно недавно нараховували лише сотню жителів, а тепер вони, швидше за все, мають ще менше мешканців.

Католики латинського обряду Зозулей спочатку належали до парафії Успіння Пресвятої Діви Марії у Золочеві. В середині ХІХ століття їх було більше чотирьох сотень, а на початку наступного століття - майже дев'ять сотень вірян.

ПЛЕНИКІВ (Плинників). Колишня каплиця без титулу (193?). Львівська обл., Львівський р-н

81233 Плеників

Плеників у радянські часи перейменували на Плинників. 1870 року тут проживало 432 мешканців, 1880 року - 506, 1914 року - 618, 1921 року - 534, у тому числі 369 поляків і 135 українців, 1931 року - 678, нині - менше двох з половиною сотень осіб. Село входило до Перемишлянського району, а від 2020 року є частиною Львівського.

Католики латинського обряду Плеників спочатку належали до парафії Різдва Пресвятої Діви Марії у Гологорах. У середині ХІХ століття їх чисельність становила півтори сотні вірян, наприкінці цього століття - дві сотні, перед І світовою війною - дві з половиною сотні, а на початку 30-х років ХХ століття - майже чотири сотні осіб.

ЛИПІВЦІ - Майдан Липовецький. Колишній костел Різдва Пресвятої Діви Марії (1888 - 1889). Львівська обл., Львівський р-н

81230 Липівці

Село Майдан, яке називали також Майданом Липовецьким, щоб відрізнити від інших численних Майданів, після ІІ світової війни став західною частиною сусіднього села Липівці, яке вперше документально згадується у 1441, 1464 і 1496 роках. 1880 року у Майдані проживало 426 мешканців (у Липовцях - 1205), 1921 року - 662 (1589), 1931 року - 753 (1901), 1939 року - 720 (2130), причому у Майдані переважна більшість була поляками, а в Липівцях - українцями. Липівці входили до Перемишлянського району, а від 2020 року є частиною Львівського.

Католики латинського обряду Майдану і Липівців спочатку належали до парафії cвв. Апп. Петра і Павла у Перемишлянах, проте 1774 року їх перевели до парафії Різдва Пресвятої Діви Марії у Гологорах. В середині ХІХст. чисельність майданівських вірян перевищила три сотні осіб, тоді як у Липівцях їх було дві сотні.

ГАЛИЦЬКЕ (Ляцьке, Червоне). Костел Матері Божої Неустанної Допомоги (2020). Львівська обл., Золочівський р-н

80733 Галицьке

Село Галицьке, яке до 2024 року називалось Червоним, а до 1946 року - Ляцьким, ділилось на два поселення - Велике Ляцьке і Мале Ляцьке. Уперше документально згадується 14 жовтня 1370 року. 1880 року у Ляцькому Великому проживало 848 мешканців, а у Малому - 736, на початку 1939 року - 1210 (Ляцьке Велике) і 830 (Мале). Переважна більшість населення була українцями. Нині село нараховує понад 1700 осіб.

Католики латинського обряду у Великому та Малому Ляцькому спочатку належали до парафії Різдва Пресвятої Діви Марії у Гологорах. У схематизмах Львівської архідієцезії, починаючи від 1862 року, у Малому Ляцькому подаються дві каплиці, одна з яких містилась у палаці, а другою була споруджена на початку 20-х років ХІХст. на високій горі поряд із селом усипальниця місцевих власників Стшембошів. В них звершували нерегулярні богослужіння.

ГАЛИЦЬКЕ (Ляцьке, Червоне). Колишня каплиця-усипальниця без титулу {Стшембошів} (182?). Львівська обл., Золочівський р-н

80733 Галицьке

Село Галицьке, яке до 2024 року називалось Червоним, а до 1946 року - Ляцьким, ділилось на два поселення - Велике Ляцьке і Мале Ляцьке. Уперше документально згадується 14 жовтня 1370 року. 1880 року у Ляцькому Великому проживало 848 мешканців, а у Малому - 736, на початку 1939 року - 1210 (Ляцьке Велике) і 830 (Мале). Переважна більшість населення була українцями. Нині село нараховує понад 1700 осіб.

У схематизмах Львівської архідієцезії, починаючи від 1862 року, у Малому Ляцькому в складі парафії Різдва Пресвятої Діви Марії у Гологорах подаються дві каплиці, одна з яких містилась у палаці, а друга - на високій горі поряд із селом. Остання і була родинним храмом-усипальницею місцевих власників Стшембошів.