ДЖАНКОЙ. Каплиця Матері Милосердя (2010). Крим, автономна республіка, Джанкойський р-н

96100 Джанкой,
вул. Перекопська, 4

Вперше Джанкой згадується 1784 роком як невелике татарське село. Згодом туди прибули німецькі колоністи, які у 1865 році складали вже більшість населення. Статус міста Джанкой отримав 1924 року. Є районним центром з населенням близько 35 тисяч мешканців.

Існує думка, що до революції місцеві римо-католики, які свого храму не мали, належали до парафії у Богемці (нині - Лобанове). Насправді ж, довідник Тираспільської дієцезії за 1917 рік вказує на те, що католики латинського обряду проживали лише на залізнодорожній станції Джанкой (у самому поселенні їх не було) та належали до парафії св. Антонія Падевського у Караміні (Гріненталі) - нині Михайлівка Нижньогірського району, яку обслуговував о. Франц Шерер. Там був мурований костел, споруджений 1883 року коштом парафіян.

ЄВПАТОРІЯ. Каплиця св. Мартина (2007 - 2010). Крим, автономна республіка, міста

97401 Євпаторія,
вул. Новоселівська, 8а,
+380 (669) 42-333,
www: st-martin1.narod.ru

У VI-V століттях до н. е. на місці сучасної Євпаторії грецькі колоністи заснували факторію (торгову базу), а потім поліс Каркінітиду. Після захоплення регіону Османською імперією у 1475 році на місці Керкінітиди існувало лише невелике поселення, яке турки назвали Ґьозлеве (Козлов - в адаптації слов'янських сусідів). У XVI-XVIII століттях Ґьозлеве було одним із значних міст Кримського ханства, яке за кількістю будинків поступалося тільки Бахчисараю. Після завоювання Криму Росією у 1784 році місто перейменували на Євпаторію, стало центром повіту. Нині тут проживає понад 107 тисяч мешканців

Відомо, що 1828 року у Євпаторії спорудили костел Успіння Пресвятої Діви Марії, який проіснував, принаймні, до 1881 року. Ймовірно, що пізніше він став непридатним, оскільки літом 1916 року місцеві римо-католики приступили до будівництва нового храму на виділеній містом земельній ділянці по бульвару ген. Князевича (нині - вул. Фрунзе). Керував спорудженням та опікувався вірними, чисельність яких до революції сягала 4 сотень, о. Станіслав Гурський, канонік Влоцлавської кафедральної капітули. 24 січня 1923 року цей костел закрила радянська влада. Буділя святині проіснувала до 1928 року, після чого вона або була зруйнована, або перебудована для потреб санаторію.

КЕРЧ. Костел Успіння Пресвятої Діви Марії (188?). Крим, автономна республіка, міста

98300 Керч,
вул. Театральна, 32,
+380 (6561) 278-39

Місто було засноване 530 року до н.е. як Пантікапей грецькими мореплавцями (вихідцями з Мілета) на місці кіммерійських і скіфських поселень на вершині гори Мітрідат. 480 року до н.е. стало столицею Боспорської держави. У VI-VII ст. Боспор у складі Візантійської імперії, у VIII ст. - Хазарського каганату, а в IX-X ст. під назвою Корчев належав руському Тмутараканському князівству. На початку XIV ст. став став італійською колонією Воспоро, а наприкінці XV ст. - потрапив у залежність від турецького султана. 1774 року Керч увійшла до Російської імперії. Населення - майже 150 тисяч мешканців.

Основу місцевої католицької спільноти складали італійські матроси та їх сім'ї - нащадки італійських колонізаторів Керчі XIV-XV століть. Перший мурований костел в Керчі, збудований у 1831-1840 роках із залишків кам'яного скіфського кургану (за іншими даними - каміння гробниці Куль-оба), освятив під титулом Успіння Пресвятої Діви Марії капелан Черноморського флоту о. Фердінанд Каперський 1840 року. У 1844 році меценат Корейша придбав у Неаполі орган для храму.

КОЛЬЧУГІНО (Кроненталь). Костел Успіння Пресвятої Діви Марії (1868). Крим, автономна республіка, Сімферопольський р-н

97551 Кольчугіно,
вул. Революції, 35а

Поселення, яке заснували у 1810-1811 рококах у долині річки Булганак 57 лютеранських і католицьских сімей (всього 158 осіб) із Бадена, Ельзаса, Пфальца і Рейнської Баварії, назвали Кроненталь (в перекладі - Царська долина), проте вживалась також назва Булганак. 1871 року Кроненталь став центром волості. Після Першої світової війни поселення називали лише Булганак, а з 1945 року - Кольчугіно. А місцевих німців ще у серпні 1941 року виселили спочатку в Ставропольський край, а потім в Сибір і на північ Казахстану.

У 1868 році у Кроненталі поруч з костелом св. Климентія i св. Катерини було споруджено муровану євангельсько-лютеранську кірху коштом вірян. Після революції протестантська церква стала сільським клубом.

КОЛЬЧУГІНО (Кроненталь). Колишній костел св. Климентія i св. Катерини (1863). Крим, автономна республіка, Сімферопольський р-н

97551 Кольчугине,
вул. Революції

Поселення, яке заснували у 1810-1811 рококах у долині річки Булганак 57 лютеранських і католицьских сімей (всього 158 осіб) із Бадена, Ельзаса, Пфальца і Рейнської Баварії, назвали Кроненталь (в перекладі - Царська долина), проте вживалась також назва Булганак. 1871 року Кроненталь став центром волості. Після Першої світової війни поселення називали лише Булганак, а з 1945 року - Кольчугіно. А місцевих німців ще у серпні 1941 року виселили спочатку в Ставропольський край, а потім в Сибір і на північ Казахстану.

У 1863 році у Кроненталі коштом парафіян збудували мурований костел як філіальний парафії Успіння Пресвятої Діви Марії у Сімферополі. 6 червня 1909 року храм консекрував Тираспільський єпископ Йосиф Кесслер. За радянської влади у будівлі святині знаходились мастерні, електростанція та спортивний клуб. У 90-х роках минулого століття колишній костел став православною церквою Різдва Христового.

ЛОБАНОВЕ (Джадра, Богемка). Каплиця Матері Божої Неустанної Допомоги (1998). Крим, автономна республіка, Джанкойський р-н

96150 Лобаново,
вул. Шкільна, 1

Село заснували 22 лютого 1862 року переселенці з Чехії (Богемії) на місці татарського села Джадра, яке вперше документально згадується 1784 року. Отримало назву Богемка. 1890 року стала центром волості. 21 серпея 1945 року Богемку перейменували на Лобаново. У селі проживає близько півтори тисячі мешканців.

Місцеві римо-католики належали до парафії Пресвятого Серця Ісуса Христа в Олександрівці (нині - Красногвардійського району). У 80-х роках ХІХ століття вони збудували спочатку молитовний дім, а в 1911-1913 роках без дозволу влади спорудили новий мурований храм замість дому молитви, який став надто малим для парафіян. 20.09.1913р. було все-таки отримано дозвіл царської влади на відкриття костелу. Вражає, що у довідниках Тираспільської дієцезії навіть за 1917 рік відсутня інформацію про цю святиню. За радянської влади храм знищили.

СЕВАСТОПОЛЬ. Костел св. Климентія (1905 - 1911). Крим, автономна республіка, міста

99011 Севастополь,
вул. Шмідта, 1,
+380 (692) 546-700, 546-124

В античну добу територію частини сучасного Севастополя займала грецька колонія Херсонес, яка пізніше входила до складу Римської та Візантійської імперій. Під час подорожі Херсонес відвідав святий апостол Андрій Первозванний. У Херсонесі прийняв мученицьку смерть святий Папа Климентій І, тут помер від голоду на засланні святий Папа Мартин І Сповідник. 861 року в Херсонесі на шляху до Хазарії перебував святий Кирило (тоді ще Костянтин в миру). У 988 році Херсоном (як іменувалося місто у візантійський час) чи Корсунем (як називали це місто на Русі) оволодів київський князь Володимир Святославич, який, за легендою, разом зі своєю дружиною прийняв тут християнство. Проте Херсон був знищений військом Золотої орди, і його територія спочатку контролювалася князівством Феодоро, а в 1475-1781 роки Османською імперією (тоді тут було поселення Ахтіар). Датою заснування Севастополя вважається 1783 рік (у 1784р. поселення Ахтіар отримало сучасну назву). Проте 1797 року імператор Павло повернув назву Ахтіар, яка проіснувала до 1826 року. Нині Севастополь (як і Київ) є містом центрального підпорядкування з населенням близько 345 тисяч мешканців.

У Севастополі вже на початку XIXст. було немало католиків, які і облаштували каплицю в одному з приватних будинків, проте цього було недостатньо для задоволення потреб віруючих. Ділянку для будівництва храму виділили ще 1837 року, заготовили також будматеріали, але під час Кримської війни каплиця була зруйнована під час обстрілів, а будматеріали для храму пішли на спорудження міських укріплень.